Turvalisus Internetist ostmisel

Inimesed teevad järjest rohkem oste Internetist. Google aitab klientidel tooteid leida mitmel erineval viisil ja kuigi me ei oma kontrolli veebis oleva sisu üle, soovime klientidele pakkuda Internetist ostmisel turvalist kasutuskogemust. Suurem osa Internetis tehtavatest tehingutest tehakse probleemideta, kuid mõnel juhul võib esineda ka riske ja seetõttu oleme loonud käesoleva lehe, kust leiate kasulikke nõuandeid ja tööriistu, mida Internetist ostmisel kasutada.

Nõuanded turvalisuse kohta

  • Kui see on liiga hea, et tõsi olla ... siis tavaliselt see nii ongi. Võrrelge kuvatud hinda mujal müüdavate sarnaste toodetega. Kui hind erineb oluliselt, tasub olla ettevaatlik – tehke müüja kohta taustauuring ja küsige üksuse seisukorra kohta küsimusi. Kui sait pakub väga suure allahindlusega tooteid, sisaldab grammatika- ja õigekirjavigu ning kasutab brändi omaniku saidist kehva kvaliteediga kujutisi, võib see müüa võltstooteid. Olge aga ettevaatlik – osad võltstooteid müüvad saidid matkivad brändi omaniku saiti, jäljendades paigutust ja kuvades sarnaseid kujutisi või kasutades domeeninime, mis sisaldab brändi nime.

  • Tehke võõraste müüjate puhul taustauuring: kui te pole varem selle kaupmehe käest ostnud, kontrollige esmalt tema seaduslikkust. Vaadake näiteks lisateavet ettevõtte ajaloo kohta ja otsige veebist selle müüjaga kogemusi omavate ostjate arvustusi. Seaduslikud kaupmehed peaksid teile esitama kontaktandmed, mida saate küsimuste või tehingu probleemide puhul kasutada. See võib hõlmata postiaadressi, kontakttelefoni või e-posti aadressi. Paljudel võltstooteid müüvatel saitidel on ametlikuna kõlavad URL-id, mis võivad sisaldada fraase nagu [brand]onsale.com või ametlik [brand].com. Saidi WhoIs-kirje kontrollimine on üks viis, kuidas võite teada saada, kellele domeen kuulub.

  • Kasutage ostjat kaitsvate funktsioonidega makseviisi: paljudel juhtudel piiravad krediitkaardiettevõtted pettuse korral võimalusi Internetist oste sooritada. Mõni Interneti maksesüsteem ei jaga müüjatega teie täielikku krediitkaardinumbrit, et teile lisakaitset pakkuda.

  • Lugege ka väikest kirja: enne ostu sooritamist viige end kurssi müüja tarne-, garantii- ja tagastuseeskirjadega. Mõni pood pakub täielikku tagastust, kuid teised võtavad tasu toote uuesti lattu lisamise eest või pakuvad tagastusena vaid poekrediiti.

  • Säilitage tehingu väljavõte: kui teil on suure tehingu kohta digitaalne või paberkoopia, võib see olla abiks, kui teil on vaja kaup tagastada või vaidlustada teie kontolt võetud volitamata tasud.

  • Vältige häkitud saite ja jälgige brauseri aadressiriba: kui klõpsate lingil ja teid suunatakse kohe ümber, võib sait olla häkitud ja sisaldada pahavara. Pahavara, nagu viirused, ussid ja Trooja hobused, võivad teie arvutisse salaja soovimatut tarkvara installida. Mõni häkitud sait ei suuna teid automaatselt teisele lehele, kuid võib sisaldada asjasse puutumatut rämpssisu. Üks viis, kuidas valvsus säilitada, on silmas pidada aadressiriba. Nii saate veenduda, et klõpsatav link on sama, kuhu teid suunatakse.

  • Sisestage tundlikud veebiaadressid brauseri aadressiribale: ärge minge tundlikele kontodele lingil klõpsates ega aadressi kopeerides ja kleepides. Selle asemel sisestage veebiaadress ise. Veenduge aga, et sisestaksite õige aadressi. Mõni kirjavigu kasutav sait näeb välja täpselt samasugune nagu päris saidid, kuid see on seadistatud teie konto andmete hankimiseks.

  • Vältige isiklike andmete sisestamist kahtlastele saitidele: kui sait küsib teilt isiklikke andmeid, mida pole tarvis toote ostmiseks või teenuse saamiseks (nt pangakonto andmed, turvaküsimuse vastused või paroolid), olge ettevaatlik, kuna seda tüüpi päringud võivad viidata andmepüügikatsele. Mõni sait võib olla ametliku saidi täpne koopia koos logode ja tekstiga, kuid petturid on selle loonud vaid teie isiklike andmete hankimiseks. Siin on mõni nõuanne, kuidas andmepüügisaite vältida ja nendest teavitada.

  • Veenduge, et kasutaksite tugevaid paroole: ärge kasutage sama parooli mitmel kontol ja vahetage neid regulaarselt, seda eriti juhul, kui kahtlustate, et teie konto võib ohus olla. Vaadake veel nõuandeid, kuidas nutikas parool valida.

  • Saatke teavet ainult turvalise ühenduse kaudu: tundliku teabe (nt krediitkaardi- ja pangakonto numbrid) edastamisel veenduge aadressiribal, et kasutaksite ühendust protokolliga https:// (kui kasutate Google Chrome'i või Internet Explorerit, otsige ka tabalukuikooni). Kui avate finantsteenuste konto, veenduge, et veebisaidil oleks laiendatud kehtivussertifikaat – URL või veebisaidi nimi peaks paljudes kaasaegsetes brauserites kuvatama rohelisena, mis tähendab, et veebisaiti haldav organisatsioon on valideeritud.

  • Vältige finantstehingute tegemist avalikes arvutites: vältige avalikes või jagatud arvutites sisselogimist kontodele, mis sisaldavad tundlikku finantsteavet (nt panga- või krediitkaardikontod või e-poodide veebisaidid). Kui vaatate sellist teavet avalikus või jagatud arvutis, logige pärast kindlasti täielikult välja ja sulgege pärast lõpetamist brauseriaken.

  • Veenduge, et saaksite selle, mille eest maksite: kui olete üksuse kätte saanud, vaadake see üle, et veenduda selle korrasolekus. Mida varem pettuse puhul tegutsete, seda suurem võimalus on jõuda positiivse lahenduseni.

Kust saate täiendavat abi paluda?

Klientidel aitavad kaebusi esitada ja neid lahendada mitu organisatsiooni.

Teavet jagavad organisatsioonid Better Business Bureau ja National Consumers League. http://www.bbb.org/pittsburgh/migration/bbb-news-releases/2012/12/counteract-counterfeiting-and-shoddy-knock-offs-on-the-internet/ ja www.fraud.org

Föderaalne Kaubanduskomisjon (FTC) tegeleb kaebustega petturlike ja ebaausate äritavade osas. Kaebuse esitamiseks minge saidile http://www.ftc.gov/ftc/contact.shtm

Kui esitate kaebuse välisriigis asuva ettevõtte vastu, siis on võimalik, et saate kaebused esitada saidil http://www.econsumer.gov/

EL-is aitab selliseid piiriüleseid ostuprobleeme lahendada Euroopa tarbijakaitsekeskuste võrgustik.http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

Ohutustööriistad

Tutvuge viie kõige populaarsema Google’i võrguohutusfunktsiooniga, mis aitavad teie perekonnal võrgus turvalisuse tagada.

Google'i kontod

Google’i konto veelgi turvalisemaks muutmine

Saate lisada Google’i kontole täiendava turvakihi, võttes kasutusele kaheastmelise kinnitamise. Kui kaheastmeline kinnitamine on sisse lülitatud, saadab Google teie mobiiltelefonile pääsukoodi, kui keegi püüab võõrast arvutist teie kontole sisse logida. Kui keegi varastab või arvab ära teie parooli, ei saa potentsiaalne ründaja teie kontole ikkagi sisse logida, kuna tal pole teie telefoni. Nüüd saate end kaitsta sellega, mida teate (teie parool), ja sellega, mis teil on olemas (teie telefon).

Lisateave

Pääsete oma seadete juurde, kui klõpsate paremas nurgas oma nimel või pildil ja seejärel valikul Konto.

Klõpsake lehe ülaosas valikul Turvalisus. Klõpsake parooli väljal valiku „Kaheastmeline kinnitamine” kõrval valikul Seadistamine.

Seejärel näete üksikasjalikku etapiviisilist seadistusjuhendit.

Seejärel naasete kaheastmelise kinnitamise seadete juurde. Vaadake oma seaded üle ja lisage varutelefoninumbrid.

Oletegi lõpetanud! Järgmisel sisselogimisel saate SMS-i kinnituskoodiga.

Chrome

Veebi privaatne sirvimine

Saate veebi privaatseks sirvimiseks arvutis, tahvelarvutis või telefonis kasutada Chrome'i brauseri inkognito režiimi. Inkognito režiimis ei salvestata avatavaid lehti ega allalaaditavaid faile Chrome’i sirvimise ega allalaadimiste ajaloos.

Lisateave

Klõpsake brauseri tööriistaribal Chrome'i menüül → valikul Uus inkognito aken.

Avaneb uus aken, mille nurgas on inkognitoikoon. Väljumiseks lihtsalt sulgege aken.

Google'i kontod

Teie Google’i konto, teie valikud

Konto seadete lehel näete oma Google'i kontoga seostatud teenuseid ja teavet ning saate muuta oma turva- ja privaatsusseadeid.

Lisateave

Pääsete oma seadete juurde, kui klõpsate paremas nurgas oma nimel või pildil ja seejärel valikul Konto.

Google'i kontod

Hoiatuse saamine teie nime veebis kuvamisel

Funktsioon Mina veebis aitab teil näha ja hallata seda, mida inimesed näevad, kui nad teid Google'ist otsivad. See aitab teil seadistada Google'i hoiatusi, et saaksite jälgida, kui võrgus avaldatakse teie kohta teavet, ja pakub automaatselt välja mõned otsinguterminid, millel võiksite silma peal hoida.

Lisateave

Logige sisse oma Google'i kontole ja liikuge jaotisesse „Mina veebis”.

Klõpsake valikul Minu veebihoiatuste haldamine ja klõpsake seejärel hoiatuse loomiseks punasel nupul.

Teie nimi kuvatakse tekstiväljal. Täiendavate soovitatud hoiatuste nägemiseks klõpsake tekstiväljal.

Hoiatuse lisamiseks klõpsake valikul Lisa. Muudatuste tegemiseks klõpsake pliiatsiikoonil ja kustutamiseks prügikastiikoonil.

Valige rippmenüüst „Kui tihti?” hoiatuste sagedus.

Google'i kontod

Teie Google’i kontole salvestatud andmete haldamine

Google Dashboard näitab teile, mis on salvestatud teie Google'i kontole ja annab ülevaate mõnest teie hiljutisest kontotegevusest. Saate ühes keskses asukohas hõlpsalt oma andmeid ja tegevusi vaadata ning pääseda teenuste (nt Blogger, Kalender, Docs, Google+ ja muud) seadete juurde.

Lisateave

Avage Dashboard, et näha oma Google’i kontoga seotud andmete kokkuvõtet ja hallata oma isiklikke seadeid.

Siin saate näha ja hallata oma Google’i kontole salvestatud andmeid.

Vaadake veel ohutustööriistu